طراحی دکوراسیون رستوران ایرانی
طراحی دکوراسیون رستوران ایرانی
مارس 22, 2019
اهمیت غرفه سازی در کنگره های پزشکی
اهمیت غرفه سازی در کنگره های پزشکی
آوریل 16, 2019

مزایای طراحی داخلی و خانه تمیز و مرتب

مزایای طراحی داخلی

مزایای طراحی داخلی

حسی دائمی به شما می‌گوید که باید خانه خود را تمیز نگه دارید. شاید این اثر تربیت والدین در شماست یا شاید فشار اجتماعی باعث می‌شود که به این مسئله فکر کنید. ولی آیا واقعا این اهمیت دارد که خانه را در و نامرتبی غرق کنید یا نه؟ واقعیت این است که بله، اهمیت دارد. مزایای طراحی داخلی و مرتب بودن خانه و هماهنگ بودن مبلمان آن، بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید.

طراحی داخلی صحیح و تمیز نگه داشتن محیط خانه و زندگی، طبق یافته‌های علمی با سلامتی شما ارتباط دارد. اینکه بگذارید خانه کثیف یا نامرتب باشد، می‌تواند اثرات مخرب ذهنی و روانی و همچنین، فیزیکی برای شما به همراه داشته باشد. پس جای تأمل برای مرتب کردن محیط خانه باقی نمی‌ماند!

گاهی ممکن است به اندکی فشار احتیاج داشته باشید تا خودتان را وادار به ساختن عادت‌های خوب کنید. در این نوشته سعی کرده‌ایم دلایل متقاعدکننده‌ای به شما بدهیم برای اینکه همیشه خانه خود را تمیز و مرتب نگه دارید.

این شما و این شش فایده هارمونی، نظم و تمیزی در خانه برای سلامت شما.

استرس کمتری احساس می‌کنید

درهم‌ریختگی بصری باعث ناهنجاری روانی می‌شود. ممکن است فکر کنید که قبلاً یاد گرفته‌اید که چطور با شرایط مختلف زندگی کنید. اما شرایط زندگی خیلی بیشتر و عمیق‌تر از چیزی که شما حس می‌کنید بر شما اثر می‌گذارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان می‌دهد که زنانی با خانه‌های بیشتر نامرتب، سطح کورتیزول بالاتری نسبت به دیگران با خانه‌های مرتب دارند.

این یافته چه معنایی دارد؟ سطح استرس شما با فضایی که در آن زندگی می‌کنید مرتبط است. اگر از عهده لیست کارهایی که برای مرتب نگه داشتن خانه لازم است بر بیایید، به خودتان در کنترل سطح استرس کمک خواهید کرد.

مقاله مرتبط:  چند نمونه طراحی داخلی ویلای کوچک فوق العاده زیبا

آیا ما نمی‌توانیم از این راه‌ها برای کاهش استرس در زندگی شلوغمان استفاده کنیم؟

فعال‌تر می‌شوید

این واقعیتی ساده ولی درست است: تمیز کردن شما را به حرکت وا می‌دارد. مطمئناً تمیز و مرتب کردن خانه به اندازه ورزش کردن کالری مصرف نمی‌کند ولی به هر حال خیلی بیشتر از لم دادن روی کاناپه شما را به تحرک وادار می‌کند. تمیز نگه داشتن خانه به این معنی است که بالاخره نوعی از حرکات بدنی را در طول هفته انجام خواهید داد. اگر هر کاری که در خانه برای تمیز نگه داشتن آن انجام می‌دهید ۱۰۰ کالری هم بسوزاند یعنی در طول هفته بی‌تحرک نبوده‌اید.

بهره‌وری بیشتری دارید

وقتی وظیفه‌ای دارید که از شروع کردن آن طفره می‌روید، ناگهان خود را در حالتی می‌یابید که مشغول اسکن کردن اتاق برای پرت کردن حواستان هستید.

بی‌نظمی به ذهن شما امکان می‌دهد که بهانه‌های بیشتری برای تمرکز نکردن پیدا کند. وقتی همه چیز سر جای خودش باشد و خانه طراحی داخلی هارمونیک و جاافتاده‌ای داشته باشد، ذهن راحت‌تر کار خودش را انجام می‌دهد.

آیا باور ندارید که فضای کار مستقیماً بر بهره‌وری شما اثر دارد؟ یک بار فضای منظم‌تر را امتحان کنید.

سالم‌تر غذا می‌خورید

تا حالا تجربه کرده‌اید که وقتی استرس زیادی دارید بیشتر به سمت غذاهای ناسالم و بی‌ارزش کشیده می‌شوید؟ این واکنش بدن شما به استرس است و همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، در‌هم‌ریختگی استرس‌زا است.

خبر خوب اینکه تمیزکاری و چیدمان درست، نه‌تنها باعث می‌شود کمتر به سمت غذای ناسالم بروید بلکه شما را به سمت گزینه‌های سالم‌تر می‌برد.

با رعایت اصول طراحی و هماهنگی و تلاش برای تمیز و منظم نگه داشتن خانه از مزایای طراحی داخلی و مرتب بودن خانه بر سلامت جسم و روانتان بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟