دکوراسیون منزل
نکته‌هایی برای دکوراسیون منزل
می 5, 2019
طراحی کافه یا رستوران
طراحی کافه یا رستوران باید تجربه مشتری را ارتقا دهد
می 7, 2019

نقش نسبت طلایی در طراحی داخلی چیست؟

نسبت طلایی در طراحی داخلی

نسبت طلایی در طراحی داخلی

نسبت طلایی در طراحی داخلی

همه ما درباره نسبت طلایی شنیده‌ایم. شنیده‌های ما بیشتر مربوط به چیزهایی است که از کلاس‌های هنر مدرسه و دانشگاه به یاد داریم یا وقتی مقاله‌ای را در نشریه‌ای به صورت گذرا درباره اثری هنری خوانده‌ایم. اما آیا همه ما حواسمان به این نکته هست که نسبت طلایی در چیزی که ما به عنوان طراحی داخلی می‌شناسیم، نقش مهمی بازی می‌کند؟ در این نوشته درباره نقش نسبت طلایی در طراحی دکوراسیون داخلی خیلی کوتاه می‌خوانید.

قبل از اینکه شروع کنیم، کمی یادآوری مفهوم نسبت طلایی بد نیست. نسبت طلایی یک نسبت ریاضی است که در طبیعت هم بارها و بارها تکرار شده است.

این نسبت یا به طور دقیق ۱:۱.۶۱ در بسیاری از چیزها مثل بدن انسان، قطعه‌های موسیقی و فرمول‌های معماری از زمان یونان و روم باستان تا به حال به چشم می‌خورد.

اگرچه نسبت طلایی کاربردهای بسیاری دارد، اکثر افراد باور دارند استفاده از این نسبت به نظر دیگران زیبا و خوشایند می‌رسد.

اکثریت طراحان داخلی از نسبت طلایی در آثارشان استفاده می‌کنند و شما هم باید این کار را بکنید.  ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چرا.

با کاربرد نسبت در طلایی در طراحی داخلی جای مبلمان شما در متعادل‌ترین نقطه است

هر کسی که یک بار در زندگی‌اش یک کاناپه تازه برای خانه‌اش خریده، می‌داند که پیدا کردن جایگاه درست برای مبلمان در خانه چقدر می‌تواند کار سختی باشد.

اول شما خیال می‌کنید که چقدر در نقطه‌ای که برایش تصور می‌کنید خوب به نظر خواهد رسید ولی وقتی آن را به خانه می‌آورید و در جای تعیین شده می‌گذارید فکر می‌کنید که یک جای کار می‌لنگد.

پس شروع می‌کنید به جابه‌جا کردن کاناپه و آن را در همه جای خانه امتحان می‌کنید تا جایی که دوباره با ناامیدی به همان جای اولتان می‌رسید.

دفعه بعد، برای دوری از این زحمت، قبل از خرید، نسبت‌های اتاق را محاسبه کنید و ابعاد اتاق را اندازه بگیرید. هیچ ایده بدی نیست که اندازه‌ها را به دست آورید.

مقاله مرتبط:  ویلا مدرن یا کلاسیک، مساله این است!

اما اگر حال اینکه متر بیاورید و همه جا را اندازه بگیرید ندارید، نسبت دوسوم را هنگام طراحی اتاق و خرید مبل برای آن در نظر داشته باشید.

برای شروع، فضای اتاق را به صورت ذهنی به دو قسمت تقسیم کنید. در قسمت بزرگ‌تر که دوسوم فضا را شامل می‌شود، مبلمان را قرار می‌دهیم و استفاده اصلی را از آن می‌کنیم.

یک‌سوم باقی‌مانده برای کاربردهای ثانویه مثل یک فضای نشستن جداگانه  یا قرار دادن قفسه استفاده می‌شود.  همچنین انتخاب قطعه‌هایی از مبلمان که که سایز آن‌ها بر اساس نسبت یک‌سوم باشد. هدف این است که طول یک کاناپه دوسوم طول فضای نشیمن باشد. یا میز جلومبلی دوسوم طول کاناپه باشد.

نقش نسبت طلایی در انتخاب رنگ

اگر علاقه‌مند به طراحی داخلی هستید یا مدتی است که این بلاگ یا وبسایت‌های مشابه را می‌خوانید، حتماً درباره قانون ۶۰، ۳۰، ۱۰ هنگامی که قصد دارید یک پالت رنگ انتخاب کنید شنیده‌اید.

چیزی که احتمالاً نمی‌دانید این است که این یک قانون رندوم و بی‌پایه و اساس نیست و بر اساس نسبت طلایی طراحی شده است.

در مرحله اول رنگ اصلی باید حدود ۶۰درصد فضا را در بر بگیرد. این ۶۰درصد عموماً شامل دیوارها یا کفپوش است.

۳۰درصد فضای باقی‌مانده به رنگ مکمل دیگری اختصاص می‌یابد که عموماً رنگ مبلمان است.  بالاخره ۱۰درصد باقی‌مانده از پالت رنگی تشکیل‌دهنده فضا، رنگ‌های تندتر و برجسته‌تر است که به آیتم‌های دکوری کوچک اختصاص می‌یابد.

آیا شما هم به نسبت طلایی در طراحی داخلی و نقش آن در زیبایی دکوراسیون باور دارید؟ اگر بله، چطور از این نسبت در دکور خود استفاده می‌کنید؟ اگر نه، چه روش جایگزینی برای این کار دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟