مجوز غرفه سازی
مهم‌ترین نکات و مراحل برای اخذ مجوز غرفه‌ سازی
ژانویه 11, 2020
موقعیت غرفه در میزان موفقیت شما در نمایشگاه چه تاثیری دارد ؟؟!!
ژانویه 15, 2020

نکات کلیدی و مهم در طراحی دکوراسیون رستوران

اگر انتخاب می‌کنید که شغل رستوران‌داری را امتحان کنید باید نکاتی را در مبنای طراحی دکوراسیون رستوران خود بدانید. نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که صنعت رستوران و رستوران‌داری به طرز عجیب و شگفت‌انگیزی در حال گسترش است بدان وضع که شما می‌توانید در یک خیابان 2 یا 3 رستوران را مشاهده کنید، همین امر یعنی کثرت تعداد رستوران‌ها سبب می‌شود تا مشتری‌ها قدرت انتخاب بسیار زیادی داشته باشند این نکته باعث می‌شود که کیفیت نوع غذای سرو شده و طراحی دکوراسیون رستوران دو نکته مهم تلقی گردد.

در واقع مشتری‌ها، رستورانی را برای صرف غذا انتخاب خواهند کرد که :

1-مطابق سلیقه و میل آنان باشد.

2-کیفیت و رسیدگی در حد عالی انجام شود.

توجه به اینکه که شما در چه قسمتی از شهر اقدام به تأسیس یک رستوران می‌کنید نیز مهم است چراکه به‌عنوان‌مثال رستوران در یک منطقه متوسط ازنظر طراحی با رستوران در یک منطقه لوکس بسیار متفاوت خواهد بود.

به‌طورکلی هر رستوران از 4 قسمت اصلی تشکیل می‌شود:

1-بار

2-سالن غذاخوری

3-آشپزخانه

4-کافه

اگرچه این 4 بخش جزء بخش‌های اصلی یک رستوران تلقی می‌گردند اما بهتر است از 2 بخش فرعی سالن انتظار و سرویس بهداشتی نیز غافل نشوید.

اغلب سالن انتظار در رستوران‌ها وجود ندارد و برای سرویس‌های بهداشتی نیز امکانات حداقل در نظر گرفته می‌شود.

نکته مهم در رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی رسیدگی به پاکیزگی آن‌ها است، هزینه آن‌چنانی ندارد بلکه تنها با مدیریت مناسب می‌توان این مهم را در حد عالی اجرا نمود.

طراحی دکوراسیون رستوران‌ یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین المان‌های یک رستوران‌داری در نظر گرفته می‌شود چراکه در ابتدا مشتری‌ها ظاهر رستوران را نظاره کرده و با توجه به ویژگی‌های بصری قدم در رستوران می‌گذارند و قدم بعدی کیفیت غذا و نحوه سرویس‌دهی است، که در ماندگاری مشتری اثر بسزایی خواهد گذاشت.

رستوران‌ها به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند:

1-مدرن

2- سنتی

دکوراسیون در هر نوع منحصر و متفاوت است و باید با در نظر گرفتن نوع رستوران تمامی عوامل و طراحی‌ها انجام شود.

المان‌هایی که در هنگام طراحی رستوران باید در نظر داشته باشیم:

1-مکان رستوران

اولین مرحله از تأسیس یک رستوران این است که شما مکان مناسب و ترجیحاً نزدیک به مرکزهای تجاری و تفریحی را برای رستوران خود انتخاب کنید چراکه هر چه جمعیت و رفت‌وآمد در آن قسمت بیشتر باشد پس احتیاج به خوراک و مکانی برای استراحت بیشتر احساس می‌شود و شما می‌توانید با انتخاب مکان‌های شلوغ، درآمد خود را افزایش دهید.

2- چهار بخش اصلی یک رستوران

در بالا نام 4 بخش اصلی یک رستوران را بیان نمودیم اما با توجه به سلیقه و البته فضای یک رستوران بودن یا نبودن آنان را مدیر و طراح یک رستوران مشخص می‌کند.

به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید که رستوران خود را به قسمت کافه و رستوران تقسیم کنید نکته مهم در طراحی این است که المان‌های به‌کاررفته در دکوراسیون در این 2 قسمت باید با یکدیگر متفاوت باشد.

کافه نورپردازی و میز و صندلی‌های مخصوص به خود را نیاز دارد و رستوران نیز با توجه به نوع انتخاب رستوران‌دار باید از فضای منحصربه‌فردی برخوردار باشد.

می‌توان در رنگ‌ها هارمونی و هماهنگی ایجاد نمود اما مراقب باشید که در هنگام طراحی و انتخاب دکوراسیون این دو مکان از طرحی یکپارچه پیروی نکنند.

علت آنکه کافه و رستوران یک برند باید ازنظر دکوراسیون با یکدیگر متفاوت باشند این است که شاید یک دسته از مشتریان تنها برای استفاده از کافه وارد آن مکان شوند و یا از طرف دیگر تنها برای استفاده از رستوران پس شما با یک تیر دو نشان می‌زنید و با ایجاد دو فضای متفاوت سلیقه‌های بیشتری را به سمت برند خود جذب می‌نمایید.

بار: وجود بار در یک رستوران می‌تواند بر جمعیت مشتری‌های یک رستوران بیفزاید.

مشتری‌ها به بار مراجعه می‌کنند تا سفارش دهند و تا زمان آماده‌سازی غذای خود نوشیدنی ازجمله: آب‌میوه، نوشابه، آب سبزی جات و … را صرف نمایند.

طراحی و دکوراسیون برای بار یک رستوران منحصر به فضای اشغالی و مدنظر برای آن است.

شما رستوران‌دار عزیز باید توجه داشته باشید که برای چه تعداد مشتری آماده سرویس‌دهی هستید تا با توجه به این امر فضای بار را نیز طراحی و آماده نمایید.

اگر بار با ازدیاد جمعیت روبه‌رو شود مشتری‌های تازه‌وارد به دو نکته فکر می‌کنند:

1-جمعیت زیاد است و مدت‌زمان طولانی باید منتظر غذا باشند.

2-مکان محبوب و مناسبی را برای صرف غذا انتخاب کرده‌اند که تعداد زیادی مشتری برای صرف غذا منتظر هستند.

در واقع با ایجاد تعادل میان جمعیت و فضای اشغالی می‌توان در آرام‌سازی و ایجاد اطمینان برای مشتری تلاش نمود.

3-سالن غذاخوری

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های یک رستوران سالن غذاخوری است.

دقت در انتخاب ابعاد فضا، طراحی، دکوراسیون و چیدمان میزها و صندلی‌ها همه و همه در نوع نگرش مشتری برای بار اول بسیار تأثیرگذار است.

طراحی و دکوراسیون سالن غذاخوری رابطه مستقیم با دو المان دارد:

1-نوع رستوران(سنتی_مدرن)

2-سلیقه رستوران‌دار

در واقع مشتری زمانی که وارد یک رستوران می‌شود تمامی این موارد را در یک نگاه متوجه شده و می‌سنجد که شما در ارائه این امر به‌درستی قدم برداشته‌اید یا خیر.

تأثیر رنگ در طراحی دکوراسیون رستوران

نمی‌توانید از جادوی رنگی که در طراحی و دکوراسیون سالن غذاخوری استفاده می‌کنید چشم‌پوشی کنید چراکه مستقیم بر ذهن مخاطب تأثیر می‌گذارد.

مقاله مرتبط:  باید ها و نباید های طراحی رستوران مدرن چیست؟!

انتخاب رنگ‌های هماهنگ و البته ملایم می‌تواند فضایی آرامش‌بخش را برای مشتری تداعی کند.

حتی انتخاب رنگ‌های تیره و متضاد نیز، نشانه تفاوت و نو اندیشی در طراحی دکوراسیون رستوران است.

نورپردازی در طراحی دکوراسیون رستوران

در حرفه دکوراسیون رستوران، نورپردازی و توجه ویژه به آن‌یکی از المان‌های مهم تلقی می‌گردد.

شما با توجه به نوع رنگ‌ها و چیدمان رستوران انتخاب می‌کنید که نورپردازی چگونه انجام شود.

انتخاب درست و هماهنگ با چیدمان میز و صندلی‌ها در نورپردازی در واقع یک نکته مهم تلقی می‌گردد چراکه ترکیب میز و صندلی‌های سلطنتی با چراغ‌های ایستاده و رنگی نمی‌تواند نتیجه مثبتی را برای شما به همراه داشته باشد اما با میز و صندلی‌های اسپرت بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد بود پس در هنگام نورپردازی بهتر است اطلاعات و تحقیق خود را از این مبحث کامل کنید.

طراحی دکوراسیون رستوران با استفاده از دیوارهای کاذب

یکی از ایده‌های دکوراسیون داخلی یک رستوران می‌تواند این باشد که میزها با استفاده از دیوارهای کاذب از یکدیگر جدا شود با این کار می‌توانید حس امنیت و آرامش را به مشتری القا کنید.

 

 

 

استفاده از گل‌آرایی در طراحی دکوراسیون رستوران

گل و گل‌آرایی در دکوراسیون رستوران می‌تواند یک جنبه عالی در ایجاد فضای راحت و آرامش‌بخش برای مشتری باشد.

می‌توانید از گلدان‌های کوچک سر میز، گل دان بزرگ برای درب ورودی، گل‌های تزئینی برای دیوارها و سقف استفاده کنید.

استفاده ازگل‌های طبیعی برای رستوران هزینه‌بر است و نیاز به مراقبت دائمی دارد اما گل‌آرایی مصنوعی می‌تواند باصرفه بوده و ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت.

تابلو و دکوراسیون رستوران

اگر شما رستوران‌دار عزیز به طراحی دکوراسیون رستوران خود اهمیت می‌دهید نباید از تأثیر استفاده از تابلو در فضاسازی و دکوراسیون رستوران خود غافل شوید.

ابتدا باید راهبرد خود را مشخص کنید که رستوران در چه نوعی قرار می‌گیرد و شما برای صرف چه نوع غذایی برنامه‌ریزی کرده‌اید که با توجه به این موارد، دو انتخاب پیش روی شما است:

1-انتخاب تابلوهای طبیعت و چشم‌نواز برای ایجاد آرامش و نشاط

2-انتخاب تابلوهایی متناسب با نوع غذا سرو شده در رستوران مثلاً اگر در رستوران شما قرار است غذاهای ژاپنی سرو شود باید از تابلوها و المان‌های مشخص این فرهنگ و غذای آنان استفاده کنید.

کارمندان و کارکنان

اتحاد و یکدستی میان کارکنان و خدمه یک رستوران می‌تواند جز نکات بسیار مهم و چشمگیر برای مشتری باشد.

اتحاد در خدمت‌رسانی و جلوگیری از اتلاف وقت در سرویس‌دهی و یکدستی و تمیز بودن لباس‌ها و ظاهر کارکنان بسیار مهم است.

شیوه برخورد کارکنان بسیار تأثیرگذار بوده و توجه به اینکه که حتی اگر در پیک‌های شلوغ یک رستوران یعنی در شب و ظهر رفتار و شیوه برخورد کارکنان نباید تغییر کند.

استفاده بهینه از فضای باز در  دکوراسیون رستوران

اگر شما یک فضای گسترده برای رستوران‌دارید و البته ازنظر هزینه‌ها با مشکل مواجه نیستید می‌تواند ایده جالبی باشد که کافی‌شاپ یا قسمتی از رستوران در فضای آزاد واقع گردد.

با این کار می‌توانید آرامش و طبیعی بودن فضا را برای مشتری فراهم کنید و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای مشتریان رقم زنید.

استفاده از المان‌های طبیعی در این قسمت ازجمله آب‌نما، درختچه‌ها و یا پوشش گیاهی با ماندگاری بالا، حیواناتی ازجمله طوطی و کبوتر در قفس می‌تواند ایده‌های ناب و چشم‌گیری برای فضاهای باز تلقی گردد.

4-آشپزخانه

همان‌طور که آشپزخانه، قلب یک‌خانه است در رستوران نیز همین‌طور بوده و عضوی مهم و اصلی در یک رستوران به شمار می‌آید.

درگذشته آشپزخانه‌ها آن‌چنان در طراحی ظاهری یک رستوران تأثیرگذار نبودند، اما باوجود پیشرفت صنعت و به روی کار آمدن وسایل مدرن برخی از رستوران‌ها با ایجاد فضای باز و قابل روئیت میان سالن غذاخوری و آشپزخانه حس اطمینان و امنیت خاطر را به مشتریان القا می‌کنند.

البته این عمل در جلب رضایت مشتری یک نکته حتمی در طراحی محسوب نمی‌شود بلکه می‌توان با طراحی یک آشپزخانه مدرن و مجلل اما به‌دوراز دید مشتری، حس و انرژی و البته پاکیزگی را در طعم و نوع سرو غذا برای مشتری به ارمغان آورد.

مشتریان یک رستوران به دودسته تقسیم می‌شوند:

1-دائمی

2- رهگذر

مشتریان دائمی ازجمله مهم‌ترین و البته جزئی از ثروت یک رستوران به شمار می‌آید چراکه اگر شما بتوانید تعداد مشتریان دائمی خود را افزایش دهید در واقع آینده رستوران خود را برای زمان‌های رکود هم تضمین نموده‌اید. این نکته نسبت به مشتریان دائمی حائز اهمیت است که حضور مشتریان دائمی در یک رستوران در واقع خود به جذب مشتری‌های دیگر ازجمله بستگان و دوستان آنان نیز کمک بسزایی دارد.

مشتریان رهگذر که بدون اطلاع قبلی و تنها برای صرف غذا به رستوران شما آمده‌اند هم می‌تواند یک‌قدم برای تبدیل آنان به مشتریان دائمی باشد.

در واقع شما رستوران‌دار عزیز اگر سعی کنید هرروزه و هر ساعته در ارائه سرویس‌دهی و رفتار با مراجعه‌کنندگان، همه این اعمال را در حد عالی انجام دهید هیچ‌گاه نباید نگران از دست دادن آنان باشید.

طراحی دکوراسیون رستوران به‌عنوان یک سکو پرتاب برای تبلیغ رستوران شما عمل می‌کند و سبب می‌شود تا برند خود را با سرعت بیشتری معرفی کنید اما آنچه سبب ماندگاری این برند و حرفه، برای شما می‌شود آن است که در ارائه خدمات بهترین سبک را انتخاب‌نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و  ارتباط یا کارشناسان طراحی دکوراسیون داخلی کلیک کنید

تلگرام طرح و ایده ملل اینستاگرام طرح و ایده ملل لینکدین طرح و ایده ملل توئیتر طرح و ایده مللتماس با طرح و ایده ملل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟