غرفه سازی نمایشگاهی کوثر در نمایشگاه ساختمان
نکات مهم در انتخاب بهترین متریال غرفه سازی چیست؟!
دسامبر 14, 2019
اصول نورپردازی در غرفه سازی چه چیزهایی است؟!
دسامبر 18, 2019

باید ها و نباید های طراحی رستوران مدرن چیست؟!

امروزه با توجه به آنکه کسب‌ وکار رستوران‌داری، به‌عنوان یک شغل پرطرفدار و البته گونه‌ای جدید از مهان پذیری تلقی می‌شود، باید در نظر داشت که با طراحی مناسب و انتخاب نوع رستوران به‌عنوان‌مثال رستورانی به سبک مدرن، چگونه می‌توان مخاطبانی همیشگی و راضی داشت. طراحی رستوران مدرن ، که قواعد طراحی در آن به‌خوبی رعایت شده باشد، می‌تواند شما را یک ایده پرداز بسیار خلاق جلوه دهد.

برخی از طراحان بر این باورند که طراحی رستوران مدرن آن‌قدرها هم نمی‌تواند سخت باشد بلکه کافی است شما عناصر و طرح‌های گوناگون و البته با تناسخ نسبی را در کنار یکدیگر قرار دهید تا یک رستوران متفاوت و به سبک مدرن داشته باشید.

اما ازنظر طراحان حرفه‌ای این‌یک اشتباه است، حتی رستوران‌های مدرن نیز برای طراحی و ایده پردازی بایدها و نبایدهایی دارند که بهتر است به هنگام اجرا نمودن طرح رعایت شوند.

زمانی که شما انتخاب می‌کنید تا یک رستوران به سبک مدرن را در یک ‌قسمتی از شهر تاسیس کنید باید در نظر داشته باشید که از چه المان‌هایی استفاده می‌کنید.

طراحی رستوران مدرن

تضاد سادگی و پیچیدگی در طراحی رستوران مدرن

رستوران‌های مدرن از ترکیب اشکال هندسی و خطوط منظم و قابل‌درک تشکیل می‌شوند.  این اشکال هندسی می‌توانند در طراحی سقف، دیوارها و البته میزو صندلی خود را نمایان کنند. انتخاب کنید که طراحی کنج‌های دیوار رستوران با انحنای بیضی‌شکل انجام شوند درصورتی‌که از بیرون رستوران شما کنج‌ها را به‌صورت عادی و زاویه‌دار طراحی کرده‌اید.

سقف از بیرون به‌صورت شیروانی باشد اما داخل رستوران شما سقف به‌صورت گنبدی شکل و یا مستطیلی طراحی شود. در این صورت شما در دیدگاه بصری مخاطب تأثیر بسزایی می‌گذارید چراکه از همان بدو ورود به رستوران شاهد تضاد در طراحی و البته پیچیدگی الگو طراحی خواهند شد، همین می‌تواند شما را برای مدت‌ها در ذهن مخاطب جاودانه کند.

رستوران‌های به سبک مدرن گاه آن‌قدر ساده طراحی می‌شوند که هیچ جذابیتی برای مخاطب به همراه ندارند به همین منظور بهتر است سادگی در نوع کاربرد عناصر خلاصه شوند تا کمیت آنان.

 

طراحی رستوران مدرن

استفاده از فضای بیرون در رستوران‌های به سبک مدرن

امروزه یک امتیاز مثبت برای رستوران‌ها داشتن فضای میزبانی از مخاطبان در محیطی باز و طبیعت‌گرا است.

در نظر داشته باشید که رستوران شما در طبقه دوم یک ساختمان تجاری باشد، شما می‌توانید از بالکن برای پذیرایی مخاطبان استفاده کنید، این ایده به دو صورت به نفع شما خواهد بود:

1-از تمامی پتانسیل‌های فضای در دسترس برای طراحی رستوران استفاده بهینه انجام‌شده است.

2-با این کار شما ارتباط حسی و البته بوی مطلوب غذا را در فضای بیرون از طریق مخاطبان با دیگر عابران درمیان می‌گذارید که همین امر سبب می‌شود تا رهگذرها نیز به فکر امتحان این فضا باشند.

نکته مهم در مورداستفاده بهینه از فضای بیرون آن است که اگر شما می‌توانید از این پتانسیل بهره‌مند باشید پس باید المان‌های مربوط به فضا را نیز در طراحی بگنجانید.

به‌عنوان‌مثال: استفاده از سایبان‌های قابل تحرک، چرا که در فصل بهار بهره‌مندی از آفتاب برای مخاطبان بسیار دلپذیر است و شما با استفاده از این امکان می‌توانید فضایی دلپذیر برای مخاطبان طراحی کنید.

از میز و صندلی‌های راحت‌تر و بارنگ‌های شاد برای طراحی فضای بیرونی استفاده کنید، درواقع اگرچه شما دارید از این فضا کسب درآمد می‌کنید اما همین فضا به‌عنوان آرایه‌گری قسمت بیرونی رستوران شما محسوب می‌شود.

دیوارهای شیشه‌ای در طراحی رستوران مدرن

در طراحی‌های رستوران‌های مدرن یک المان دیگر که بسیار پرطرفدار است و البته توانسته نظر مخاطبان را به‌خوبی جلب کند استفاده از دیوارهای تمام شیشه‌ای و یا پنجره‌های با ارتفاع زیاد است.

در این صورت در نظر داشته باشید در فصول متفاوت مخاطبان می‌توانند از منظره بیرون لذت ببرند، در فصول گرم درحالی‌که داخل رستوران خنک است و در فصول سرد درحالی‌که فضای داخل رستوران گرم باشد با آرامش خیال لحظات به‌یادماندنی را تجربه کنند.

مقاله مرتبط:  نمونه‌هایی از طراحی دکوراسیون کافه مدرن در سراسر دنیا

البته استفاده از دیوارها و یا پنجره‌هایی با ارتفاع زیاد به‌عنوان یک بازاریاب برای شما محسوب می‌شود چراکه عابران می‌توانند احساس راحتی مخاطبان را در داخل رستوران به‌خوبی مشاهده کنند.

رنگ‌ها در طراحی رستوران مدرن

یک عنصر جدایی‌ناپذیر برای طراحی رستوران، رنگ است، اما مطمعنا ترکیب رنگ‌ها در رستوران‌های مدرن متفاوت خواهد بود.

انتخاب رنگ در طراحی رستوران‌های مدرن یا ترکیبی از رنگ‌های خنثی است و یا ترکیبی از رنگ‌های متضاد و پرانرژی ، این‌یک تئوری یکسان برای رنگ رستوران‌های مدرن محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

ترکیب رنگ خاکستری، طوسی، زرد، قهوه‌ای

ترکیب رنگ، قرمز، زرد، سفید

این درزمانی است که شما از چوب به‌عنوان کاتالیزگر بصری استفاده نکنید، چون خود چوب یک عنصر طبیعی و همواره از خانواده رنگ‌های قهوه‌ای محسوب می‌شود پس با کاربرد آن در طراحی رستوران‌های مدرن کمی انتخاب رنگ تغییر خواهد کرد.

گاه خود عنصر چوب به‌عنوان یک اصل طراحی در نظر گرفته می‌شود که این کار درواقع می‌تواند بر تمامی المان‌های طراحی اعم از صندلی،میز، کف‌پوش، قفسه نوشیدنی‌ها و درب وردی تأثیرگذار باشد.

می‌توانید مدرنیته بودن رستوران خود را به نوع لوازم و امکانات رستوران تعمیم دهید:

1-وای فای رایگان

2-ظروف با طراحی اشکال هندسی و رنگ‌های جذاب

3-موزیک‌های مربوط به عصر حاضر

طراحی رستوران مدرن

استفاده از میزهای متفاوت در طراحی رستوران مدرن

درواقع زمانی که ما طراحان از طراحی یک رستوران چه به سبک مدرن و چه سبک‌ها دیگر، سخن میگوییم، اولین نکته‌ای که در ذهن شما ایجاد می‌شود طراحی دیوارها و رنگ‌های به‌کاررفته در آن است اما یکی از کارهای طراحان رستورانی استفاده و یا ساخت میزهای میزبانی نیز می‌باشد.

توجه به نوع میزهای میزبانی باید با دقت نسبت به نوع هدف جلب مخاطبان رستوران انتخاب شود.

در یک رستوران مدرن بهتر است از میز و صندلی‌های با اشکال غیرمتعارف استفاده شود.

به‌عنوان‌مثال میزها بیضی‌شکل باشند و صندلی‌های مخاطبان با توجه به طراحی داخلی رستوران و دقت بر راحتی آنان به سبکی متناسب با میز طراحی گردند.

وسایلی که برای نیازهای اولیه یک میز استفاده می‌شود مانند جای انواع سس‌ها، دستمال‌کاغذی، نی، نمک و فلفل، کارد و چنگال و تمامی لوازم موردنیاز باید به نحوی انتخاب شوند که با طراحی سنخیت کامل داشته باشند.

استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای بارنگ‌های متفاوت و البته طراحی خاص این ذهنیت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که شما برای آزمودن تمیزی آن هیچ شک و شبهه‌ای ندارید.

می‌توان برای طراحی میزها از گلدان‌های کوچک اما با گل‌های طبیعی استفاده نمود، به هنگام طراحی میزها می‌توانید از نورپردازی داخل آن استفاده کنید تا با تشدید هورمون دوپامین مخاطبان خود را خوشحال و سرحال کنید.

نزدیکی سقف و استفاده از طراحی‌های جالب

گاه در طراحی برخی از رستوران‌های مدرن دیده می‌شود که از پتانسیل طراحی سقف‌ها نیز استفاده‌شده است.

درواقع در این هنگام باید گفت که طراح آن رستوران بسیار تیزبین بوده است.

شما زمانی که برای یک رستوران مدرن ایده پردازی می‌کنید درواقع به مخاطبان خود اعلام می‌دارید آن‌ها وارد رستورانی خواهند شد تا تمامی المان‌های گذشته را فراموش کنند و تجربه‌ای نو و البته خاطره‌انگیز با استفاده از طراحی‌های خارق‌العاده خواهند داشت.

به همین منظور طراحی و آرایه‌گری سقف یکی از المان‌های کمکی برای رستوران‌های مدرن محسوب می‌شود.

می‌توان با در نظر گرفتن سبک آرایه‌گری داخلی رستوران مدرن خود، نحوه طراحی سقف را تعبیه نمایید.

به‌عنوان‌مثال استفاده از لامپ‌های متحرک که تا فاصله یک متری از بالای سر مشتریان آویزان است.

استفاده از ریسه‌های لامپ‌های کوچک اما با تراکنش بالا، البته این طراحی نیاز به آن دارد که فضای سالن از نورپردازی کمی برخوردار باشد تا سقف خودنمایی کند.

در رستوران‌های مدرن بهتر است دیوارها شلوغ نباشند و تنها به نوع طراحی کنج دقت شود چراکه اگر هم سقف و هم کف یک رستوران طراحی پرکاری داشته باشد برای جذب مخاطب نقش کافی را ایفا خواهند کرد و اگر سعی شود در دیوارها نیز المان‌های تزیینی به کار رود نتیجه معکوس در بر خواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟