طراحی دکوراسیون داخلی منزل
راهنمای سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی منزل
ژوئن 30, 2019
غرفه سازی نمایشگاهی کوثر در نمایشگاه ساختمان
مصالح غرفه سازی(متریال غرفه سازی)
اکتبر 20, 2019

انواع غرفه سازی نمایشگاهی و انواع غرفه های نمایشگاهی

 انواع غرفه های نمایشگاهی و انواع غرفه سازی نمایشگاهی

 

صنعت تبلیغ و معرفی برندهای کسب‌وکار چند سالی است که در ایران گسترش یافته، و یکی از راه‌های معرفی برند بر مخاطبان در گستره بسیار وسیع، حضور برند کسب‌وکار شما در نمایشگاه‌ها و دریافت غرفه‌های نمایشگاهی است. شما و کسب‌وکارتان به‌راحتی می‌توانید با حضور در نمایشگاه‌ها با رقبا در حیطه کاری خود و در شرایط یکسان تبلیغاتی رقابت نموده و به معرفی و تبلیغ کسب‌وکار خود بپردازید. در هر صورت شما برای معرفی کسب‌وکار خود هزینه‌ای را متقبل خواهید شد اما به خودی خود حضور درنمایشگاه و البته غرفه‌های نمایشگاهی، شما را متحمل هزینه‌هایی بیش از پیش خواهد نمود. نکته حائز اهمیت در مورد حضور در نمایشگاه و اخذ غرفه‌های نمایشگاهی آن است که شما می‌توانید با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار کنید و کسب‌وکار خود را به صورت حضوری و روشن در معرض دید و معرفی قرار دهید. فرصت حضور در نمایشگاه‌ها می‌تواند فعالیت و کسب‌وکار شما را به گونه ای زنده در اختیار مخاطبان قرار دهد که این امر برای معرفی صحیح و دقیق برند شما خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه انواع غرفه‌های نمایشگاهی و ویژگی‌های آنان و انواع غرفه سازی نمایشگاهی را بررسی خواهیم نمود.

 

انواع غرفه‌های نمایشگاهی:

انواع غرفه

تفاوت در انواع غرفه‌های نمایشگاهی، معطوف به زاویه دیدی است که نسبت به ارتباط با مخاطب در نمایشگاه خواهید داشت.

هر غرفه نمایشگاهی از 4 زاویه دید تشکیل می‌شود که با توجه به محدود بودن و یا باز بودن زاویه‌های دید به انواع مختلف تبدیل می‌شوند.

اگرچه انتخاب نوع غرفه می‌تواند شما و کسب‌وکارتان را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهد و ازآنجاکه در نمایشگاه شما ابتدا ازنظر بصری با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنید به همین علت در انتخاب نوع غرفه و دکوراسیون داخلی آن بهتر است توجه ویژه و خاصی داشته باشید.

نکته بالا بدان معنی نیست که با نوع غرفه سازی و انتخاب غرفه قرار است کیفیت کسب‌وکار شما مشخص شود اما نمی‌توان از تأثیر دکوراسیون داخلی غرفه و نوع غرفه را در معرفی برندتان  چشم‌پوشی نمود.

 

غرفه‌های نمایشگاهی linear stand (خطی ،ردیفی)غرفه خطی

غرفه های زرد رنگ در تصویر اول

در نمایشگاه‌ها، غرفه‌های نمایشگاهی خطی ، تعداد کثیری از غرفه‌ها را تشکیل می‌دهند.

این نوع غرفه‌ها از 3 زاویه محدود به دیگر غرفه‌های کنار و پشت هستند و تنها یک راه ارتباطی با مخاطب و در واقع راهرو نمایشگاه دارند.

تفاوت میان غرفه‌های نمایشگاهی خطی در عمق و متراژ آن‌ها است، که البته این امر توسط مراجعه کننده تعیین می‌شود.

اگرچه در غرفه‌های نمایشگاهی خطی تنها یک‌راه ارتباطی با مخاطب برای شما وجود دارد اما با بهره‌گیری از خلاقیت و ایده‌های مناسب می‌توانید با طراحی دکوراسیون منحصر به فرد، مخاطبان را به غرفه کسب‌وکار خود جذب نمایید.

درواقع اکثر کسانی که این نوع غرفه‌ها را انتخاب می‌کنند بیشتر بودجه خود را بر سر نوع دکوراسیون و استفاده از سازه‌های نمایشگاهی اختصاص می‌دهند.

 

 

غرفه‌های نمایشگاهی corner stand (نبشی)غرفه نبشی

غرفه های آبی رنگ در تصویر اول

غرفه‌های نمایشگاهی نبشی به غرفه‌های دو بر نیز معروف هستند علت این امر آن است که این نوع غرفه‌ها از دو زاویه محدود به غرفه‌های دیگر و دو زاویه باقی‌مانده، راه ارتباطی میان شما و مخاطبان خواهند بود.

اگرچه غرفه‌های نمایشگاهی دو بر برای شما هزینه‌ی بیشتری در باب دکوراسیون داخلی خواهد داشت، اما امتیاز راه‌های ارتباطی بیشتر با مخاطب می‌تواند قابل‌تأمل و وسوسه برانگیز باشد.

می‌توان گفت غرفه نمایشگاهی نبشی یکی از غرفه‌های پرطرفدار است که تناسب منحصر به فردی میان هزینه اجازه غرفه و دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

غرفه‌های نمایشگاهیend stand (شبه‌جزیره‌ای)غرفه شبه جزیره

غرفه های سبز رنگ در تصویر اول

این نوع غرفه‌ها به غرفه‌های پایانی نیز شهرت دارند. محبوبیت غرفه‌های شبه‌جزیره‌ای بدان سبب بوده که شما با مخاطب از سه زاویه ارتباط برقرار خواهید نمود و برای اجرای طرح‌های خلاقانه فضا به مقدار کافی در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

غرفه‌های نمایشگاهی شبه‌جزیره‌ای هم به علت هزینه اجاره و هم هزینه استفاده از سازه‌های بیشتر، بودجه گزافی از شما می‌طلبد اما برای تبلیغات و یکه تازی در نمایشگاه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

                                                                                           

 

 

 

  غرفه جزیرهغرفه جزیره

غرفه‌های نمایشگاهی جزیره‌ای

غرفه های قرمز رنگ در تصویر اول

غرفه‌های بلوکی یا همان غرفه‌های جزیره‌ای طرفداران بسیار زیادی دارد.در واقع اگر شما برای معرفی کسب‌وکار خود در باب هزینه مشکلی ندارید انتخاب غرفه‌های جزیره‌ای می‌تواند به شما در معرفی کسب‌وکارتان کمک بسزایی داشته باشد.

غرفه‌های نمایشگاهی جزیره‌ای از هر 4 زاویه دید آزاد بوده و محیط کاملاً مستقلی را برای ارتباط شما با مخاطبان در اختیارتان خواهد گذاشت.

تعداد غرفه‌های نمایشگاهی جزیره‌ای در هر نمایشگاه محدود است و همین امر بر خاص بودن و ارزش آن می‌افزاید.

از ویژگی‌های غرفه‌های جزیره‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-ارتباط مستقیم و مسلط مخاطب از هر سمت بر غرفه

2-ورود و خروج آسان مخاطب از هر سمت غرفه

3- امکان پارتیشن‌بندی و فضاسازی مناسب

 

 

 

 

 

 

 

پس از آنکه شما برای حضور در نمایشگاه یکی از 4 غرفه‌های نمایشگاهی را انتخاب نمودید، با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح و البته با توجه به بودجه مشخص شده و اختصاص یافته برای تبلیغات و دکوراسیون غرفه، باید به سراغ غرفه سازی بروید.

شایان ذکر است که برای برخی از کسب‌وکارها تنها می‌توان نوع خاصی از غرفه سازی را در نظر گرفت، این مطلب به شما کمک خواهد نمود تا در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی به عمل آورید.

 

 

انواع غرفه سازی

 

غرفه سازی خود به 2 دسته مجزا تقسیم می‌شود:

 

غرفه سازی خود سازغرفه سازی خودساز

 

غرفه‌های خودساز یکی از انواع غرفه سازی است که در آن‌ها ایده و خلاقیت از سمت مشارکت‌کننده به چشم می‌آید.

ویژگی غرفه سازی خودساز آن است که شما با توجه به نیاز و البته طراحی خود شروع به ساخت غرفه خواهید نمود و یا اگر غرفه سازی را به گروهی بسپارید، آنان با توجه به نیاز شما دکوراسیون را طراحی می‌کنند.

مقاله مرتبط:  بهترین شرکت غرفه سازی که باید بشناسید

غرفه سازی های خودساز با استفاده از متریال ام دی اف و یا نئوپان انجام می‌شود.

آنچه در غرفه سازی خودساز اهمیت دارد هزینه‌های مصرفی برای غرفه سازی است که در این نوع  غرفه سازی به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

 

غرفه های پیش ساخته

دسته دوم، غرفه سازی های پیش ساخته است بدان معنا که سازه‌های غرفه از قبل ساخته، پرداخته و طراحی می‌شوند و سپس با توجه به فضا و متناسب با کسب‌وکار شما اجرا و نصب می‌گردد.

سازه‌های پیش ساخته خود به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح مختصری از هر کدام می‌پردازیم:

 

 

 

غرفه سازی اسپیس فریم

الف) اسپیس فریم (space frame)

اسپیس فریم یا همان سازه فضایی یک لغت انگلیسی است که به واسطه این نوع سازه‌ها، می‌توان انواع متفاوتی از سازه‌های نمایشگاهی را متناسب با سلیقه و کاربرد شما طراحی نمود.

اسپیس فریم توسط بست های اسپیس، با ترکیب تعداد زیادی از اشکال هندسی در کنار یکدیگر، یک داربست فلزی(آلیاژهای مختلف) ایجاد می‌کنند که نیرو و وزن را به گونه ای موازنه شده بر زمین وارد نمایند تا استحکام و امنیت را تامین کنند.

غرفه سازی اسپیس فریم یکی از انواع غرفه سازی در سالن های رو باز محسوب می‌شود بدین صورت که با کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی سازه‌های اسپیس فریمی می‌توان در محیط بیرون یک نمایشگاه برپا نمود.

 

 

 

 

انواع مختلف اسپیس فریم

1-اسپیس فریم E20D-E20V TRUss

این نوع اسپیس فریم‌ها با شکل ظاهری مثلثی و مربعی، وزن کم و منحصراً برای زیباسازی فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2-اسپیس فریم H20LB

زیرمجموعه‌ای از اسپیس فریم‌های مدل X30Dهستند.

از ویژگی آن انعطاف‌پذیری برای حرکت و تحمل بار است.

3-اسپیس فریم X30SERIES

قابلیت فضاسازی بالا،میزان تحمل بار به نسبت نوع ساخت سازه

4-اسپیس فریم H30SERIES

از دو شکل هندسی مربع و مثلثی ساخته شده است که میزان تحمل بار آن برای هر کدام از اشکال متفاوت و متناسب با نوع سازه قابل تأمل است.

5-اسپیس فریم VERTO TRUSS

یکی از مهم‌ترین انواع اسپیس فریم‌ها، VERTO TRUSS  است چرا که نسبت به سایر نوع‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

ازجمله ویژگی‌های آن می‌توان به مونتاژ و باز کردن سریع،امکان تطبیق و کارایی آسان و بالا

نام برد.

6-اسپیس فریم H40SERIES

 

 

ب) ماکسیماغرفه سازی ماکسیما

نوعی از غرفه‌های مدولار هستند که به سازه‌های مدولار با ویژگی گسترش پذیری بالا، شهرت دارند.

در واقع غرفه سازی به سبک ماکسیما این امکان را به شما می‌دهد تا سازه‌های نمایشگاهی را در ابعاد بزرگ‌تری، برای غرفه خود در اختیار داشته باشید.

در واقع این نوع سازه‌ها دست شما را برای طراحی و فضاسازی باز می‌گذارند.

 

 

 

 

 

غرفه سازی پنل آلومینیومج) پنل آلومینیومی(Panel DISPLAY Stand)

پنل های آلومینیومی یا همان دیوارهای پیش ساخته ی از جنس آلومینیوم، یکی از پرطرفدارترین نوع روش‌های غرفه سازی است.

کاربرد این نوع از سبک غرفه سازی در جدا نمودن غرفه‌ها از یکدیگر، فضاسازی غرفه و فضاسازی محیط غرفه (جدا نمودن قسمت ارتباط با مخاطب و قسمت عقد قرارداد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد پنل های آلومینیومی عبارت‌اند از:

1-سبک و قابل حمل

2-مورد استفاده برای دفعات مکرر و مقاومت بالا

3-سرعت بالا در راه اندازی

4-قابلیت چاپ دوطرفه تبلیغات (پلات، لمینت، پوستر)

5-انعطاف و سازگاری با محیط

6-قابل کارگذاری در نمایشگاه، اداره و همایش

یکی دیگر از ویژگی‌های پنل های آلومینیومی که بسیار موردتوجه غرفه داران قرار می‌گیرد این است که برای نصب سازه‌ها به این نوع سبک، تنها به یک نیروی انسانی نیاز دارد و این امر در واقع در هزینه و وقت غرفه دار صرفه جویی به عمل خواهد آورد.

 

 

د) مدولار ExHibition Systrm Solutionغرفه سازی مدولار

سیستم سازه‌های مدولار اولین بار توسط بورکهارت لیتنر آلمانی طراحی و تبیین شد.

نکته حائز اهمیت در مورد سازه‌های مدولار آن است که در این نوع غرفه سازی می‌توان برخی از تجهیزات نمایشگاهی مانند میز، صندلی و دیگر تجهیزات دکوراسیون را به گونه هماهنگ با دیگر اجزای غرفه تبیین نمود.

متریال استفاده شده در دیوار سازی مدولار ازپرکننده ام دی اف 6mm و استراکچر پروفیل آلومینیوم است.

تنها نکته منفی سازه‌های مدولار آن است که آنان را نمی‌توان در فضای آزاد استفاده نمود چراکه در برابر آب و باد مقاوم نیستند.

غرفه سازی با روش مدولار یکی از به‌صرفه‌ترین نوع غرفه سازی است چراکه می‌توان یک غرفه به سبک مدرن را با نئوپان یا پلاستیک فشرده تزئین نمود.

نکته حائز اهمیت در مورد غرفه سازی به سبک مدولار آن است که در این نوع غرفه سازی ابعاد سازه‌ها از حداقل 10 در 10 شروع می‌شود.

مدولار نوعی سازه است که از پایه، قید و پنل تشکیل می‌شود و ارتفاع آن به حداکثر 240 سانتی‌متر خواهد رسید.

غرفه سازی به سبک مدولار یکی از انواع غرفه سازی است که می‌توان بر روی طراحی دکوراسیون و کارهای گرافیکی آن فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد. در واقع در این نوع از غرفه سازی هر آنچه که مشارکت‌کننده مطالبه کند ازنظر طراحی و دکوراسیون با توجه به فضا و نوع کسب‌وکار امکان‌پذیر است.

غرفه سازی به سبک مدولار بر اساس کاربرد و متریال به‌کاررفته در آن، به 3 دسته تقسیم می‌شود:

 

1-اکتانورم (octanorm Modular Structure)

اکتانورم، اولین سازه‌های مدولار بوده که سبب شد تا این سازه‌های آلومینیومی، سرعت و دقت در غرفه سازی را افزایش دهند.

2-ماکسیما(Maxima Modular Structure)

برگرفته از طرح اولیه اکتانورم و مناسب برای ابعاد بزرگ است.(مناسب برای غرفه‌های نمایشگاهی ماشین)

3-پرولایت(Prolyte Space Frame System)

پوششی مناسب برای سقف‌ها و پایه‌های چراغ‌های نورپردازی، درواقع کاربرد پرولایت بیشتر برای زیباسازی در غرفه به کار می‌رود و یک نوع مکمل برای دیگر سبک‌های غرفه سازی به‌حساب می‌آید.

آنچه را که انسان امروزی می‌طلبد زیبایی، سهولت در نصب، جدا نمودن و اجرای یک سازه نمایشگاهی است.

غرفه سازی مدولار یکی از کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال جزء زیباترین غرفه سازی ها به شمار می‌آید.

بیان این نکته خالی از لطف نیست که در انتخاب غرفه و نوع غرفه سازی در ابتدا توجه به بودجه یکی از نکات اساسی است تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی به عمل آید.

در واقع در انتخاب غرفه خود شما صاحب برند و کسب‌وکار مستقیماً می‌توانید اقدام نمایید اما ورود در عرصه غرفه سازی امری است تخصصی و البته نیاز به توجه به نکات کلیدی خواهد داشت.

نوع غرفه سازی رابطه مستقیم با کسب‌وکار شما خواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال: برای کسب‌وکار تولیدی احتیاج به سازه‌های بزرگ و آلومینیومی نیست ، درصورتی‌که در کسب‌وکارهای تجاری و بازرگانی توجه به این امر بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید با توجه به برنامه‌ریزی دقیق تبلیغات گسترده و درعین‌حال مناسب با شأن و جایگاه کسب‌وکار خود انجام دهید، باید با یک گروه غرفه سازی خبره مشارکت و همکاری داشته باشید.

شرکت طرح و ایده ملل، با در اختیار داشتن تیمی مجرب و خلاق در حیطه طراحی غرفه و غرفه سازی و با به‌کارگیری علم روز می‌تواند شما مشارکت‌کننده‌های عزیز در نمایشگاه‌ها را در جهت درست، مطابق سلیقه و بودجه برنامه‌ریزی‌شده کمک و همراهی نماید.

 

1 دیدگاه

  1. […] که انواع غرفه‌ها چه هستند؟ مکان غرفه چه اهمیتی دارد؟ مصالح غرفه‌سازی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟