باید ها و نباید های طراحی رستوران مدرن چیست؟!
دسامبر 16, 2019
رستوران سنتی مدرن
اصول طراحی رستوران با تلفیق سبک مدرن و سنتی
دسامبر 20, 2019

اصول نورپردازی در غرفه سازی چه چیزهایی است؟!

یکی از مباحث مهم که در هنگام ساخت و برپایی هر غرفه  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نورپردازی در غرفه سازی است. همان‌طور که شما در غرفه‌سازی به نکات گوناگونی از جمله نوع متریال کاربردی، تزیینات مختلف و … اهمیت می‌دهید، باید نکات و مسائل مربوط به نورپردازی را نیز بدانید و آن را مهم بشمارید.

 

شرکت طرح و ایده ملل درمقالات گذشته به اصول غرفه سازی پرداختیم و در  مقاله‌ای که پیش روی شماست، سعی دارد نکات مختلف را در ارتباط با نورپردازی غرفه‌ها در اختیارتان قرار دهد، زیرا نورپردازی از اصول خاصی پیروی می‌کند.

 

نورپردازی در غرفه سازی

دلیل اهمیت نورپردازی در غرفه‌ سازی چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید از خود بپرسید برای چه غرفه دایر می‌کنید؟ همه غرفه سازان برای برپایی غرفه‌های خود طالبِ نمایش غرفه مذکور به سایرین، معرفی کالاها و اجناس و فروش آن‌ها هستند. بنابراین جذب مشتری از اهمیت بسزایی برخوردار است و نورپردازی مناسب از عواملی است که به جذب مشتری کمک خواهد کرد.

 

درست است که در نگاه اول ممکن است نورپردازی بی‌اهمیت جلوه کند اما، با انجام این کار به نحو احسن، چشم‌های بازدیدکنندگان را به خود خیره نموده و جزو پربازدیدترین غرفه‌ها در نمایشگاه خواهید بود. پس با ما همراه باشید.

 

 

در نورپردازی غرفه‌ها چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • خلاقیت و نوآوری
  • استفاده از نور و لامپ مناسب
  • توجه به قیمت
  • حفظ تعادل در نورپردازی
  • تناسب بین نوع کالا و میزان نور
  • شدت نور در غرفه
  • نورهای رنگی

 

خلاقیت با استفاده از نورپردازی در غرفه سازی

شما می‌توانید در نورپردازی غرفه خویش خلاق باشید. برای مثال می‌توانید از نور در کف، سقف و همچنین در دیوارها استفاده نمایید. راه دیگری که می‌توانید با آن خلاقیت خود را به همه نشان دهید، بافت دادن به دیوارها و استفاده از مدل‌های سه بعدی ا‌ست که جلوه‌ای خاص به غرفه می‌دهد.

نورپردازی در غرفه سازی

برای نورپردازی در غرفه سازی از چه نوع نوری استفاده کنیم؟

در ساخت غرفه خود می‌توانید از لامپ‌های هالوژنی، ال‌ای‌دی و یا فلئورسنت استفاده نمایید. اما نکته حائز اهمیت این است که بدانید از هر کدام از این لامپ‌ها در کجا و برای چه کاربردی استفاده نمایید.

 

  • لامپ تنگستن یا رشته‌ای: این نوع لامپ‌ها در منازل بسیار استفاده می‌شوند و نور زیادی دارند. اما مشکل‌شان این جاست که مصرف برق بالایی داشته و گرمای زیادی را تولید می‌کنند. اگر در غرفه خود وسایلی که به گرما حساس است دارید، مانند مواد خوراکی، از این نوع لامپ کمتر استفاده کنید.

 

  • لامپ فلورسنت: این لامپ‌ها مصرف برق پایینی دارند و رنگی هستند. اگر در غرفه خود برش‌ها و منحنی‌های مختلف دارید، می‌توانید برای افزایش توجه بازدیدکنندگان به غرفه‌تان، از نورپردازی با لامپ فلورسنت استفاده کنید.

 

  • لامپ هالوژنی: از عیوب این گونه لامپ‌ها می‌توان به تولید حرارت زیاد اشاره کرد که ممکن است محصولات غرفه شما را فاسد نماید.

 

  • لامپ ال‌ای‌دی: می‌توان گفت بهترین نوع لامپ برای نورپردازی غرفه، لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند. زیرا هم دوست دار محیط زیست هستند و مصرف برق پایینی دارند. علاوه بر این از زیبایی و رنگ بندی خوبی هم برخوردارند. پس برای انتخاب یک لامپ خوب جهت نورپردازی، لامپ ال‌ای‌دی گزینه مناسبی است. البته قیمت نسبتا بالای آن را نیز در نظر داشته باشید.

 

توجه به قیمت

از آن جایی که قیمت لامپ‌های متفاوت با هم فرق دارد، برای ساخت غرفه و نورپردازی آن، هم باید به قیمت لامپ مصرفی دقت نمود و هم به هزینه برقی که به جای خواهد گذاشت.

مقاله مرتبط:  5 ایده ناب برای غرفه نمایشگاهی

 

حفظ تعادل هنگام نورپردازی

تعادل در نورپردازی یعنی نور از حدی مشخص، کمتر و یا بیشتر نباشد. پُر واضح است که نورپردازیِ کم، جلوه غرفه شما را پایین می‌آورد و نورپردازی زیاد چشم بازدید کننده را آزار خواهد داد. در نورپردازی تعادل پیشه کنید.

 

تناسب بین کالا و میزان نور

هر کالایی برای دیده شدن به نورپردازی خاصی نیاز دارد. برخی از کالاها و اجناس به نورپردازی ملایم و برخی به نورپردازی غلیظ احتیاج دارند. بعضی دیگر نیز به نورپردازی تیره.

 

شاید تعجب کنید که چرا باید نورپردازی تیره داشته باشیم؟ برای جواب این سوال برایتان مثالی می‌زنیم. برخی از مکان‌ها همانند یک کافی‌شاپ، با توجه به خدماتی که ارائه می‌کنند نیاز به یک فضای تیره دارند. نور کم در محیط کافی‌شاپ حس کمتر موردتوجه بودن، آرامش و اطمینان را به مشتری القا می‌کند.

 

این شما هستید که با توجه به جنس و کالایی که قصد معرفی آن را دارید، باید نوع نورپردازی را تعیین کنید. برای مثال شما اگر در غرفه خود می‌خواهید یک کالای ورزشی را تبلیغ نمایید نیاز به یک مکان شاد و پرانرژی دارید. برای پرانرژی نشان دادن غرفه، می‌توانید از نورپردازی غلیظ‌‌‌‌‌تری استفاده نمایید. بنابراین به نوع کالا یا خدمات خود جهت نوع نورپردازی توجه کنید.

 

به صورت کلی باید این نکته را مد نظر قرار دهید که همیشه در مرکز نور بودن باعث دید بهتر نمی‌شود.

 

از طرفی به هنگام برپایی غرفه خود در نمایشگاه به شدت نور، دقت لازم را مبذول دارید و از کنتراست نور غافل نشوید. اینکه در همه جای غرفه از یک شدت نور استفاده کنید برای بیننده خسته کننده خواهد بود. دقیقا شبیه صدای یک معلم که اگر بالا و پایین نشود و در کل مدت کلاس یکنواخت باقی بماند، کلاس برای دانش‌آموز کلافه کننده خواهد بود.

 

بنابراین در برخی از مکان‌های غرفه خود از نور بیشتر و در بعضی مکان‌ها از نور کمتر استفاده نمایید.

 

برای بخشیدن جذابیت بیشتر به غرفه خود، راهکار مناسب این است که اجناس خود و یا چیزی که می‌خواهید معرفی کنید را پر نور و بقیه مکان‌ها را تیره‌تر کنید.

 

نور رنگی: برای  رعایت اصول نورپردازی در غرفه سازی باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ زمان از نورهای رنگی متنوع برای نورانی کردنِ عمومی غرفه خود استفاده نکنید. بلکه در مکان‌های خاص و فقط برای تزیین، از لامپ‌های سبز، آبی، قرمز و… استفاده نمایید.

 

نکته بعد در این مورد، این است که تنها از دو یا نهایتا از سه رنگ مختلف استفاده کنید. زیرا استفاده بیش از حد از نورهای رنگی باعث می‌شود حواس بازدیدکنندگان از کالای مورد نظر شما پرت شود.

 

نورپردازی در غرفه سازی

 

نتیجه‌گیری

ما انسان‌ها بیشتر از چه طریق به کالاها جذب می‌شویم؟ طبیعتا از طریق بینایی. پس یکی از مهم‌ترین نکات در جذب بینندگان و بازدید کننده‌ها به غرفه شما در یک نمایشگاه، نورپردازی آن است. زیرا از طریق آن، چشم بیننده به غرفه شما خیره شده و بی اختیار به سمت غرفه شما جذب می‌شود.

 

همچنین بسیار مهم است که تعداد منابع نوری در غرفه، تعداد رنگ نورها، زاویه تابش و شدت و ضعف نورِ منابع، متناسب با هویت و هدف کسب و کار شما در غرفه‌تان انتخاب شود. برای این منظور نیاز به یک مشاور با تجربه و طراح نورپرداز خواهید داشت که کارشناسان مجموعه ملل دیزاین در این زمینه، بهترین راهنما و مشاور شما خواهند بود.

تماس برای دریافت مشاوره رایگان و  ارتباط یا کارشناسان غرفه سازی

تلگرام طرح و ایده ملل اینستاگرام طرح و ایده ملل لینکدین طرح و ایده ملل توئیتر طرح و ایده ملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟